www.humanisti.sk
www.humanisti.sk
Inzeráty
Predám ochrannú známku s logom
Jedálny lístok
BILLA
Webhouse.sk
Humanistická zbierka
Transparentný účet pre humanistov
Humanisti, už môžete pomáhať aj cez transparentný účet. Pozri: Zbierka na pomoc chudobným.
Zbierka na ochranu humanistov vo svete
Humanists International crowd-funds for persecuted humanists
Pomôžte humanistom vo svete! Mnohí čelia prenasledovaniu, mučeniu a trestu smrti za svoje presvedčenie. Pozri: Zbierka na ochranu humanistov vo svete.
Sčítanie ľudí bez náboženského vyznania
Atheist Census
Podporujeme
Spoločnosť PrometheusEthos – občianske združenie so zameraním na etiku, humanizmus a sekularizmusHumanisti Slovenska – občianske združenieZošity humanistovVladislav Marušic – ALTERNATÍVA Voľná myšlienka v ČeskuThe BrightsAdam RomanSlovenské súťaže.skNAJsúťaže.skeSúťaže.skKochlear.czÚnia nevidiacich a slabozrakých SlovenskaEurobabička Českej a Slovenskej republikyHoax.sk
Iné médiá
Adresa redakcie
e-mailová adresa redakcie
Internetový čas
Internet time: @477
Počítadlo


Spam poison

Karl Raimund Popper o demokracii

Otvorená spoločnosť a jej nepriatelia

Zakladám svoju kritiku na téze, že demokracia môže fungovať iba vtedy, keď sa hlavné strany pridŕžajú názoru na svoje funkcie, ktoré možno zhrnúť do niekoľkých nasledujúcich pravidiel (porovnaj tiež 2. oddiel 7. kapitoly):

  1. Demokraciu nemožno úplne charakterizovať ako vládu väčšiny, aj keď inštitúcia všeobecných volieb je najdôležitejšia. Väčšina totiž môže vládnuť tyranským spôsobom. (Väčšina, ktorá sa skladá z osôb menších než šesť stôp, môže rozhodnúť, že menšina zložená z osôb vyšších než šesť stôp bude platiť všetky dane.) V demokracii musí byť moc vládcov obmedzená. Kritériom demokracie je: v demokracii sa ovládaní môžu zbaviť vládcov – to je vlády – bez krviprelievania. Pokiaľ teda ľudia pri moci nechránia tie inštitúcie, ktoré menšine zaisťujú možnosť pracovať na pokojnej zmene, potom je ich vláda tyraniou.
  2. Stačí rozlišovať len dve formy vlády, totiž tie, ktoré majú inštitúcie tohto druhu, a všetky ostatné – to je demokraciu a tyraniu.
  3. Dôsledná demokratická ústava by mala vylúčiť len jeden druh zmeny právneho systému, a to ten, ktorý by ohrozil jeho demokratický charakter.
  4. V demokracii by sa plná ochrana menšín nemala vzťahovať na tých, ktorí porušujú zákon, a zvlášť nie na tých, ktorí podnecujú druhých k násilnému zvrhnutiu demokracie.
  5. Politika utvárania inštitúcií na ochranu demokracie musí vždy vychádzať z predpokladu, že môžu existovať latentné antidemokratické tendencie, a to ako medzi vládcami, tak i medzi ovládanými.
  6. Pokiaľ je demokracia zničená, sú zničené všetky práva. Dokonca aj keby pretrvávali určité ekonomické výhody, ktorým by sa tešili ovládaní, boli by len trpené.
  7. Demokracia poskytuje neoceniteľné bojové pole pre akúkoľvek rozumnú reformu, pretože dovoľuje reformu bez násilia. Pokiaľ však nie je uchovanie demokracie prvou myšlienkou pri každom súboji na tomto poli, potom latentné antidemokratické tendencie, ktoré sú vždy prítomné (a ktoré oslovujú tých, ktorí trpia pod ťarchou civilizácie, ako sme ich nazvali v 10. kapitole), môžu privodiť pád demokracie.

Ak dosiaľ chápanie týchto zásad nie je dosť rozvinuté, je potrebné o ich rozvoj bojovať. Opačná politika by mohla byť osudná: mohla by privodiť porážku v najdôležitejšom súboji – v súboji o samotnú demokraciu.

Pod čiarou

Ide o úryvok z knihy Otvorená spoločnosť a jej nepriatelia (II. diel, strany 155 a 156), ktorú vydalo vydavateľstvo OIKOYMENH ako svoju 327. publikáciu v edícii OIKÚMENÉ ako 132. zväzok v Prahe v roku 2015 (druhé, revidované vydanie). Z anglického originálu The Open Society and its Enemies do češtiny preložili Jana Odehnalová a Josef Moural.

Karl Raimund Popper

Chcete sa vyjadriť? Využite diskusné fórum.

PopperKarl Raimund Popper
(1902 – 1994)
– pochádza z rodiny viedenského právnika českého pôvodu
– v roku 1935 vychádza jeho kniha Logik der Forschung (Logika vedeckého bádania), dielo zásadného významu pre rozvíjajúcu sa filozofiu vedy; vďaka nej získava Popper v roku 1937 miesto lektora filozofie na vysokej škole v novozélandskom Christchurch a uniká tak hroziacemu nacistickému prenasledovaniu
– počas 2. svetovej vojny napísal v meste Christchurch dve významné sociálno a politicko-filozofické knihy: The Poverty of Historicism (Bieda historicizmu) a The Open Society and its Enemies (Otvorená spoločnosť a jej nepriatelia)
Čerpané z: www.oikoymenh.cz

Myslíte si, že zavedenie priamej demokracie zlepší život občanom?

Áno (Počet hlasov: 55)
(71.43 %)

Nie (Počet hlasov: 22)
(28.57 %)



Celkom hlasovalo: 77

Popper, 07. 01. 2020 | Prečítané: 192 | Rubrika: Kto sú humanisti?

Doba slovenská
BILLA
Webhouse.sk
Webhouse

Odporúčame najlepší webhosting a domény za super ceny!

Iné médiá
Sociálne siete
Etická výchova
Ako by mala vyzerať etická výchova — alternatíva nábo­ženskej výchovy pre deti bez vyznania? Aký je váš názor?
Nové vo fóre
 Re: Kurča na fazuľke
08-08-20 * 12:17
 Re: Moje poznámky
08-08-20 * 09:55
 Re: Kurča na fazuľke
08-08-20 * 09:39
Lipka – diskusné fórum
Lipka
Diskuteri.sk
Diskuteri.sk
Brajti
The Brights
K teórii a praxi humanistickej výchovy
K teórii a praxi humanistickej výchovy
Kniha
Sumeri
Dobré knihy
Kniha Zakázané ovocie – Etika humanizmuKniha Nemnožme sa!Thomas Paine – Vek rozumu
Biblia očami vedy
Biblia očami vedy
Podporte útulok pre zvieratká
Podporte útulok pre zvieratká v Humennom
Spotrebiteľská Poradňasc
Vytvorené v redakčnom systéme phpRS © Jiří Lukáš | RSS | Návrat hore